Družstvo školy se zúčastnilo krajského kola přeboru v šachu

Dne 9. 2. 2018 se konalo krajské kolo přeboru škol v šachu. Na velký úspěch z okresního kola, kdy družstvo OAKM vybojovalo 2. místo, se již navázat nepodařilo. Družstvo OAKM totiž v krajském kole čelilo mužstvům téměř výhradně složeným z hráčů, kteří šachy již nějakou dobu hrají závodně. Vzhledem k tomu, že z našich reprezentantů hraje závodně šachy jen S. Katreňák, družstvo nemělo dle papírových předpokladů velké šance a tak mohlo jen překvapit. To se ovšem hráčům nepodařilo a skončili na posledním, osmém místě se dvěma body. K těmto bodům pomohli družstvu S. Katreňák a L. Dratva.

Kompletní výsledky lze najít na http://www.chess-results.com/tnr330012.aspx?lan=5&art=3&rd=6&turdet=YES&wi=821

Přes relativní neúspěch bych chtěl ocenit bojovnost a snahu hráčů. Hráči v jednotlivých partiích nebyli zcela bez šancí, ale většinou se projevila větší vyhranost a zkušenost soupeřů. Svou roli hrálo také to, že někteří z našich reprezentantů zjevně neměli příliš „svůj den“. To se ukázalo i v tom, že přestože jsme dokázali urvat bodu silnému A-týmu zlínského gymnázia, s B-týmem jsme si vůbec neškrtli. Proto věřím, že pokud se naši hráči budou nadále šachům věnovat, mají šanci se zlepšovat a v budoucnu vydobýt i větší úspěchy. Záleží na nich.

Poznámka pro zájemce – o šachu a počítačích

Vývoj počítačů souvisí i se šachovou hrou. První šachový program vytvořil známý informatik a matematik Alan Turing v 50. letech. V jeho době však neexistoval hardware, který by program zvládl, a tak jej Turing proti soupeři odsimuloval sám. První partie Turingova programu ovšem nedopadla velmi slavně.

Druhou polovinu 20. století se pracovalo mnoho informatiků na počítačových systémech, které by překonaly nejlepší šachové velmistry. Teprve ke konci 20. století začly počítačové programy hrát srovnatelně s nejlepšími lidskými šachisty a až 21. století přineslo programy, které mají nad lidskými hráči jasně navrch.

Jedním z posledních úspěchů IT oboru v oblasti počítačového šachu je program AlphaZero, kterému, jak má hrát šachy, nenaprogramovali jeho tvůrci, ale učí se hrát samostatně (tzn. má naprogramována jen pravidla šachu) a zdá se, že během pouhého dne dosáhl lepší výkonnosti než většina šachových programů.

Jak fungují šachové programy a vůbec algoritmy pro různé deskové hry sice není součástí standardní výuky na OAKM, ale pokud bude zájem, jistě se najde chvilka, abychom si o tom popovídali. Základní principy nejsou příliš složité, komplikovaná může být až jejich optimalizace.